Бейхан Мехмед:В България все още се прави политика,която ни разделя

-Г-н Мехмед,по време на изборната кампания,името Ви бе забъркано в политически скандал.Какво според Вас се целеше с това?

-Във връзка с отправените към мен критики в медиите главният секретар и говорител на Главно мюфтийство г-н Джелал Фаик взе отношение,но за съжаление становището на Мюсюманското вероизповедание не намери място в медиите в Кърджалийско.Затова ще си позволя да припомня фактите:На 12 март главният мюфтия Мустафа Алиш Хаджъ и районните мюфтии от страната бяхме поканени на форум в Турция,където се отличаваха хора,достойни,направили голям хаир,пример за човечеството.Поканата дойде лично от председателя на Дианета Мехмед Гьормез.На проявата присъстваха хора от цял свят.Бяха отличени:учител от Диарбакър,сдобрил 1500 души,които не са си говорили помежду си,човек от Кайсери,засадил 100 000 дръвчета,бедно семейство давало пари на хора по-нуждаещи се от тях,студентки ,събрали пари за изграждането на триетажна сграда-дом за сираци в Африка.Така се случи,че ние се оказахме в близост до президентът на Р Турция Реджеп Таип Ердоган,който също присъстваше.Камерите показаха само мен и мюфтията на Хасково.След програмата се здрависахме с един от световните лидери-президентът Ердоган.Той благодари на главния мюфтия и на районните мюфтии за участието във форума и се извини,че трябва да напусне заради ангажимент на митинг в Коджаели.От това в нашата страна бе произведен политически скандал.

-Критикуват Ви за политически пристрастия.

Писаха се много неща за Мюсюлманското вероизповедание в страната.Критиките и емоциите продължават,като се насочват към Главно мюфтийство.Мюсюлманско вероизповедание е основано през 1910 г. и представлява мюсюлманите в България.Изрично трябва да посочим,че Главно мюфтийство не се меси в изборите.То не участва в никакви политически мероприятия.То е надпартийно.Нито аз,нито моите колеги членуваме в политически формации.България е правова държава.Има Прокуратура,Полиция.Ако писаното във медиите бе истина то има две опции:или Прокуратурата да ни разследва,или просто медиите лъжат.Трябва когато нещо се хвърли в медийното пространство,то да бъде подплатено с аргументи и доказателства

Аз не се притеснявам за себе си.Ще припомня,че празничния ден при нас мюсюлманите е петъкът.Всеки петък на страницата ми във Фейсбук правя отчет за това къде съм бил и каква тема съм развивал.Последната седмица съм бил в Кърджали,Чорбаджийско и Джебел.В Джебел замествах имамът който е на умре/поклонение/ в Мека и Медина.Това могат да потвърдят 500 богомолци в Кърджали,400 в Джебел,100 в Чорбаджийско.

  Категорично отхвърлям упреците,че сме се ангажирали политически.Месец преди вота ние проведохме събрание с имамите,на което споделихме,че като вероизповедание сме над всички партийни пристрастия.

 Всеки трябва да чуе партийните послания и да гласува по съвест.

Готови сме да понесем отговорност,ако сме нарушили закона.

-Какво е личното Ви отношение към политиката?

-Искам да посоча,че медиите не бяха коректни към Мюсюлманско вероизповедание.Част от политиците имат много лица,обещават едно,вършат друго.Няма как да им се доверим на всички.Значението на думата политика се разбира като служба на обществото.Но думата поли-означава много-много лица.На последните избори 20% от избирателите не се довериха на никого.Това не е добре за демокрацията в страната.Политическите партии обещават по добро образование, здравеопазване, благосъстояние.Лошото е ,че в България от етнически и религиозни общности се прави политика.Едни говориха срещу изконни права ,като езан,други пък недоволстваха от това ,което им взела демокрацията.Трети проповядваха откровен национализъм.Питаме:мюсюлманите в страната към кое общество принадлежат?Нали към българското?Според Конституцията на Р България официалната религия е източното православие,но и правата на мююсюлманите са гарантирани.Те имат същите права като християните.Но какво се случва:продължава проблемът с вакъфските имоти,срещат се трудности в изучаването на турския език в държавните училища.Като европейска страна,трябва да се поучим от нашите партньори,където в детските градини и училищата децата имат карти.На мюсюлмани и евреи се предоставя храна според традициите,християните постят по време на пост.

-Смятате ли,че има ислямофобия в страната?

-Преди месеци бе приет закон за бурките.Това бе провокация,при положение,че в страната такова облекло носят не повече от четири- пет жени.Заговори се за забрана на турския в джамиите,въпреки,че 80% от мюсюлманите в страната говорят турски.Мога да дам за пример Р Турция.Страната се развива по модерен път.За съжаление преди години забрадените жени нямаха правото да участват на официални публични мероприятия.Забрадената жена нямаше условията да учи в училищата или да следва в университет.Това право се даде на вярващите жени,като не се отне правото на модерните жени,които желаят да носят къси поли.

Турция е уникален модел.Тя предостави на българската общност имотите й в Истанбул и Одрин.

Тук ние водим дела за над 80 вакъфски имота,вместо да ни бъдат върнати безусловно.

При нас все още се прави политика с миналото,политика,която ни разделя.

-Обвиняват Ви в прокарване на турско влияние в България.

-Трябва да напомним,че Р Турция според Ангорския договор има отговорност към мюсюлманите в нашата страна и по двустранно споразумение подпомага религиозните училища у нас,както това правят вероизповеданията на други общности.Мюсюлманското вероизповедание в Р България отстоява позицията,че трябва да си върне вакъфските имоти.Чрез тях и опирайки се на опита на 130 000 представители на Дианета ,то ще може да си стъпи на крака.

Р Турция подпомага над 130 държави по света,независимо дали им мюсюлманска общност или не,като предоставя предимно хуманитарна помощ.Р Турция направи центрове в които приюти над 3,5 милиона бежанци,предоставяйки,топла храна и образование на турски и арабски.

Затова ние не искаме да тежим на финансите на Турция,искаме да имаме възможност да се самоиздържаме.

 -Кои са основните проблеми,които стоят пред Мюсюлманското вероизповедание в нашата страна?

-Основно това са два проблема.Първият е възвръщането с политическа воля на вакъфските имоти по примера на Р Турция,по отношение на имотите на българската общност,реализирано от Реджеп Таип Ердоган като премиер.Вторият е очакването ,което пак е свързано с политическа воля-разрешение за построяването на ислямски културен център в София за подготовка на наши квалифицирани кадри.

Въпросите зададе :Георги Кулов

Източник: Kardjali.bgvesti.NET

Видеа по темата

Facebook коментари

Коментари в сайта

Последни новини